DX10 na Vulkanie, tym razem inaczej - DXUP

Krzysztof Gał

Niewątpliwy sukces projektu DXVK (DX11 przez API Vulkan) pociągnął za sobą kolejny projekt. Tym razem jest to umożliwienie działania gier napisanych dla Direct3D w wersji 10 za pomocą API Vulkan-a.

W tym roku gracze używający systemów operacyjnych z rodziny Linuksa otrzymali potężną dawkę oprogramowania umożliwiającego uruchomienie gier z systemu Windows. Na początku roku ukazało się Wine w stabilnej wersji 3.0 z obsługą DX11 (przez OpenGL, wined3d), potem pierwsza działająca wersja projektu DXVK (0.30) od Philipa Rebohle umożliwiająca odpalenie gier działających z wykorzystaniem Direct3D 11 przez API Vulkan. Do tego mamy również projekt VK9 (D3D 9 przez Vulkan-a) oraz w przygotowaniu przez deweloperów Wine, projekt DX12 przez Vulkan-a (VKD3D).

W gąszczu tych projektów nietrudno zauważyć, że gdzieś zaginęła jedna z wersji Direct3D. Do tej pory nikt nie interesował się Direct3D w wersji 10, zmienia się to za sprawą dewelopera gier Indie.

Joshua Ashton przygotował projekt o nazwie DXUP. W przeciwieństwie do wszystkich wcześniej wymienionych projektów, DXUP nie jest implementacją D3D10 do Vulkana ale bardzo sprytnym pomysłem jak nie wymyślać po raz kolejny koła na nowo. DXUP to warstwa która tłumaczy API D3D 10 do API D3D 11 a ponieważ DXVK jest bardzo udanym projektem, tym samym wkrótce stosunkowo niewielkim wysiłkiem otrzymamy możliwość grania w gry DX10 z wykorzystaniem Vulkan-a.

DXUP działa zarówno na Linuksie jak również na Windowsie. Link do projektu na githubie: https://github.com/Joshua-Ashton/dxup.

Blog Comments powered by Disqus.