PhysX przechodzi na open-source

Przemysław Kocięcki
PhysX przechodzi na open-source

NVIDIA wykonała kolejny duży krok w kierunku wolnego oprogramowania. Kod jej popularnego silnika fizycznego PhysX SDK ujrzał dziś światło dzienne i został udostępniony społeczności w ramach licencji open-source. Tym samym dołącza do innych uwolnionych narzędzi firmy, jak Deep Learning Accelerator czy RAPIDS.

PhysX to zaawansowany silnik fizyczny wykorzystywany do realistycznej symulacji naturalnych zjawisk, takich jak zachowanie wody w różnych warunkach, falowanie zwiewnego materiału na wietrze, czy rozrzucanie odłamków po okolicy w wyniku eksplozji. Jest alternatywą dla silników Havok czy Open Dynamics Engine (ODE) i najczęściej wykorzystywany jest w grach komputerowych - dzięki niemu gry wyglądają bardziej realistycznie, a prezentowany świat jest bardziej wiarygodny.

PhysX do symulacji może wykorzystywać zarówno moc CPU, jak i GPU. Warto w tym miejscu wspomnieć, że silnik już od kilku lat jest dostępny w ramach open-source, ale tylko połowicznie - developerzy mieli dotychczas do dyspozycji jedynie wersję wykorzystującą moc samego procesora. Przełomowym jest fakt, że od dzisiaj możliwe będzie także zaprzęgnięcie do pracy kart graficznych - znacznie wydajniejszych w zadaniach związanych z symulacją fizyki.

NVIDIA argumentuje uwolnienie kodu szeroką gamą zastosowań, do jakich można wykorzystać PhysX - gamą znacznie wykraczającą poza gry komputerowe i zbyt szeroką, by kod samolubnie ukrywać przed światem. Firma wymienia tu między innymi sztuczną inteligencję, technologię rozpoznawania obrazów czy autonomiczne samochody - w każdej z tych dziedzin można na różny sposób skorzystać z dobrodziejstw oferowanych przez PhysX. NVIDIA ma nadzieję, że społeczność zrobi z nowego narzędzia dobry użytek.

Kod źródłowy PhysX SDK znajdziecie na GitHubie.

Blog Comments powered by Disqus.