Wiedźmin 3 na Vulkanie, DXVK w akcji - dowiedz się więcej

Krzysztof Gał
Wiedźmin 3 na Vulkanie, DXVK w akcji - dowiedz się więcej

W roku, w którym przypadać będzie 25-ta rocznica projektu Wine doczekaliśmy się ciekawego jego rozwinięcia.

W dniu wczorajszym oficjalnie do drzewa mainline trafiły patche umożliwiające działanie aplikacji z użyciem API Vulkan. Funkcjonalność ta była opracowywana w forku roderickc/wine-vulkan przez Rodericka Colenbrandera.

Jak można przeczytać na stronie projektu za pomocą Wine zagramy w gry obsługujące natywnie API graficzne Vulkan. Między innymi zagramy w tytuły Doom, The Talos Principle, Wolfenstein II. Oczywiście można było zagrać w nie już wcześniej wykorzystując wersję Wine-Staging 2.21, która również zawierała obsługę Vulkana. Teraz obsługa API Vulkan jest już częścią głównego projektu Wine (mainline).

Wraz z obsługą Vulkana pojawiły się również niezależne od dewelperów projektu Wine pomysły, aby zaimplementować obsługę gier używających DirectX 9 oraz 11 przy pomocy translacji do API Vulkan, w tym momencie projekt Wine używa do tego celu OpenGL. Projekty te noszą odpowiednio nazwy VK9 oraz DXVK.

DXVK to projekt niemal w całości wykonany przez Philipa Rebohle (doitsujin). Na początku marca została udostępniona wersja 0.31, jest to jedna z pierwszych wersji, która obsługuje już bardzo dużą liczbę gier DX11 w tym naszego rodzimego Wiedźmina 3.

Projekt do tego stadium został wykonany w imponująco krótkim czasie, ponieważ pierwszy commit miał miejsce 10-tego października 2017, a zatem zaledwie po pięciu miesiącach ma już wartość użytkową. Co ciekawe pomimo początkowej fazy rozwoju DXVK, już teraz wygrywa on w wydajności z oryginalnym rozwiązaniem Wine (wined3d) a nadal wiele elementów jest dopiero w początkowej fazie implementacji.

Jak można przeczytać na stronie projektu nie ma on jeszcze zaimplementowanej obsługi Predication oraz Stream Output, natomiast funkcje nie w pełni zaimplementowane to Teselacja, Shadery geometrii oraz Unordered Access View. Projekt DXVK celuje w pełną implementację D3D11 na poziomie 11_0.

W przyszłości możemy zapewne spodziewać się jeszcze sporego przyrostu wydajności a dodatkowo być może projekt ten stanie się częścią mainline Wine.

Źródła projektu DXVK znajdziemy na githubie: doitsujin/dxvk
Użytkownicy systemu Arch i pochodnych już teraz mogą zainstalować DXVK z poziomu menadżera pakietów z repozytorium AUR.

Blog Comments powered by Disqus.